کد مطلب:16844
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
چرا با توجه به شرايط زماني علمأ و فقهأ در سن بلوغ پسران و دختران تجديد نظر نمي كنند ؟
الف) مسأله بستن زكات بر اسب از احكام ولايي و حكومتي است كه جنبه موقتي دارد و ربطي به مسأله فقهي سن تكليف - كه يك حكم كلي و غير ولايي است - ندارد و قياس اين دو مع الفارق مي باشد. ب ) مسأله تفاوت فرزندان عصر ما با اعصار پيشين، بايد در همه جوانب سنجيده شود؛ مثلاً اگر در گذشته بلوغ جسمي افراد بويژه در مناطق گرمسير، آهنگ تندتري داشته است، امروزه رشد عقلي و فكري و جنسي جوامع بشري آهنگ تندتري دارد و در مسأله تكليف پذيري همه اين جنبه ها دخالت دارد. ج ) آنچه فقيه در جست و جوي آن است، يافتن حكم شرعي از طريق نصوص وارده در متون ديني است و آنچه اكثر فقيهان در مورد بلوغ دختر به دست آورده اند، اشتراط اتمام نه سالگي است؛ ليكن اگر در اين سن دختر توان انجام تكليفي مانند گرفتن روزه را نداشت، تدريجاً قضاي آن را در شرايط توانمندي به جا مي آورد. در عين حال تعداد اندكي از فقيهان نيز رسيدن ايام حيض يا اتمام دوازده سالگي را استنباط نموده اند. د ) سن تكليف پسر نيز از زمان بلوغ جنسي؛ يعني، احتلام است و اگر كسي پيش از پانزده سالگي به طور طبيعي بالغ نشد، بايد اتمام پانزده سال را معيار قرار دهد و در شرايط كنوني اكثر پسران پيش از پانزده سالگي بالغ مي شوند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.